Översikten är den vy som först syns när du loggar in på Via TT. Där ser du statistik över dina tre senaste pressmeddelanden.
Genomslagskraft
Ditt pressmeddelande får ett poäng mellan 1 och 10 gällande genomslagskraft. Poängen baseras på:
Sidvisningar: Antalet personer som har läst ditt pressmeddelande på via.tt.se.
Artiklar: Antalet artiklar som har publicerats i medier baserade på ditt pressmeddelande.
E-post: Procentandelen som har öppnat ditt pressmeddelande skickat med e-post.
Antalet artiklar väger tyngre än antalet sidvisningar och procenten öppnade mejl. I exemplet ovan ser du att pressmeddelandet med flest antal artiklar får en högre poäng än pressmeddelandet med nästan sex gånger fler sidvisningar.
(Tänk på att sidvisningar inte visas om du använder vår API-lösning eller har ditt pressrum inbäddat och att e-postmeddelanden går att läsa i förhandsvisningsläge och därmed inte räknas som öppnade. Ditt pressmeddelande har alltså med största sannolikhet lästs av fler personer än vad som visas här, men du får en bra fingervisning om genomslagskraften.)
Genomslag i medier
Se vilka medier som har skrivit artiklar baserade på ditt pressmeddelande. Symbolen till vänster visar om artikeln är publicerat på webben eller i print. Om artikeln är tillgänglig på webben kan du klicka på rubriken och läsa artikeln på den aktuella webbsidan.
( Tänk på att genomslaget inte visas om du enbart använder vår API-lösning, genomslaget kan endast mätas om du publicerar även i pressrummet på Via TT. )
Artikelkvalitet
Ditt pressmeddelande får också poäng mellan 1 och 10 för artikelkvalitet. (Det här är alltså en annan poäng än genomslagskraften.) Om du inte når 10 poäng får du konkreta tips på vad du kan göra för förbättringar nästa gång. Det här är inte tänkt som ett facit utan mer som en vägledning.
Poäng får du på följande sätt:
Kortare rubrik - 1 poäng
Det är en klar trend att rubrikerna blir längre, men är rubriken över 60 tecken så försämras synligheten i Google och chanserna att det du skriver om uppmärksammas ökar med en slagkraftig rubrik.
Använd bilder - 1 poäng
En bild ökar den visuella upplevelsen av ditt pressmeddelande.
Skriv en bildtext - 1 poäng
Tillsammans med bilden är bildtexten det första läsaren lägger märke till. Beskriv bilden och ange vilken användning av bilden som är tillåten.
Lägg till nyckelord - 1 poäng
Nyckelorden är viktiga för sök, både för Google och på via.tt.se.
Lägg till kontaktperson - 1 poäng
Förenkla för journalisterna att få tag på rätt person.
Läsbarhet - 3 poäng
Läsbarhetsindex (Lix) ger en indikation på hur lättläst en text är. Beräkningen av läsbarhetsindex baseras på två faktorer:
1. genomsnittligt antal ord per mening
2. procentandelen långa ord (fler än sex bokstäver)
Om summan är hög ses texten som svårläst, om summan är låg ses den som lättläst. Om ditt pressmeddelande får ett läsbarhetsindex mellan 40 och 70 får du följande råd:
Över 60 - fundera på att använda färre akademiska ord
Över 50 - fundera på att använda färre byråkratiska ord
Över 40 - fundera på att förenkla texten något
Kom dock ihåg: Att texten är lättläst betyder inte automatiskt att den är lätt att förstå. Ingen hänsyn tas till hur texten är uppbyggd eller krav på förförståelse. Och det är ju inte alls säkert att du vill ha en enkel text. Akademiska och byråkratiska ord kanske är ett plus i ditt sammanhang.
På lix.se kan du klistra in din text och få en analys innan du publicerar den.
(Lix-summan på det här avsnittet om läsbarhet blev 33.)
Statistik
Här får du en sammanfattning om sidvisningar och trafik för ditt pressmeddelande på via.tt.se.
Sidvisningar: Antal läsningar av ditt pressmeddelande på via.tt.se. Kurvan visar fördelningen per dag.
Lästid i snitt: Hur lång tid läsaren har tagit del av ditt pressmeddelande på via.tt.se.
Trafik från Facebook: Antalet läsare som har kommit till ditt pressmeddelande på via.tt.se via Facebook.
Trafik från X (Twitter): Antalet läsare som har kommit till ditt pressmeddelande på via.tt.se via X (Twitter).
Klicka på Statistik i vänstermenyn på Via TT om du vill ha mer information kring dina pressmeddelanden.
Nyheter från TT
Se de senaste fem nyheterna från TT. Klicka på ikonen till höger för att välja kategori eller kategorier. Du får nu en snabb koll på om det är läge att skicka pressmeddelandet exakt vid den tidpunkten du är inne.
Vill du läsa nyheterna? Kontakta Via TT:s kundtjänst för pris på vårt abonnemang TT Bevakning.
TT-kalendern
TT-kalendern ger dig en översikt över viktiga händelser och evenemang framåt i tiden. Klicka på ikonen till höger för att välja kategorier.
Vill du se hela TT-kalendern? Kontakta Via TT:s kundtjänst för pris.