Du kan fylla ditt pressrum med pressmaterial i form av bilder, logotyper, dokument, videor från Youtube eller Vimeo samt inbäddade Flickr-bilder.
Du laddar upp pressmaterial genom att gå till Pressrum i vänsterspalten och sedan välja Pressmaterial i toppmenyn.
Det finns två vägar att gå.
1. Om du har skapat kategorier (läs mer här) kan du börja med att välja kategori (i det här fallet kategorin Samarbeten):
och sedan klicka Lägg till nytt objekt för att fylla kategorin med innehåll.
2. Klicka Lägg till nytt objekt direkt. (Du kan ändå välja kategori senare om du vill.)
3. Välj objekt att ladda upp från din dator.
Bild - klicka eller dra bilden till rutan. Följande format fungerar: jpg, jpeg, png, gif och tiff.
Dokument - klicka eller dra filen till rutan. Följande format fungerar: pdf, doc, docx, csv, odp, ods, odt, pps, ppsx, ppt, pptx, rtf, txt, xml, xls, xlsx, tif, tiff, mp3, wav, eps, ai och psd.
Logotyp - klicka eller dra bilden till rutan. Följande format fungerar: jpg, jpeg, png, gif och tiff.
Youtube-video - fyll i länken till Youtube-videon.
Vimeo-video - fyll i länken till Vimeo-videon.
Flickr-bild - fyll i embedkoden till Flickr-bilden, -albumet eller -flödet.
Se till att dina inställningar på Youtube, Vimeo och Flickr tillåter inbäddning.
4. Objektet hamnar sedan överst här:
Du kan dra och släppa objekten för att få dem i den ordning du vill. Objektet överst visas högst upp till vänster under Pressmaterial-fliken.
5. Om du klickar på Redigera objekt ser det ut så här:
Synlig i pressrummet
Du kan välja att dölja objektet för alla utom dig och dina kollegor. Du kan till exempel dölja ett objekt för att ha det på plats i systemet och koppla det till specifika pressmeddelanden, men du vill inte att objektet ska vara nedladdningsbart hela tiden.
Rubrik och beskrivning
Ge objektet en rubrik och beskriv dess innehåll. För bilder och videor är det väldigt viktigt för journalister att veta vad och vem som är på bilden eller i videon. Om det är ett dokument så är det bra att beskriva innehållet på ett kortfattat och tydligt sätt.
Behåll inte filnamnet som rubrik. Det ser fult ut och är oftast inte en bra beskrivning.
Lägg också till en alt-text för att uppfylla tillgänglighetskraven.
Byline och copyright
Skriv tydligt vad man får, och inte får, göra med ditt pressmaterial. Om bilden får användas fritt, skriv "Inga restriktioner". Om det finns restriktioner kring hur bilden får användas, exempelvis inte i sociala medier eller på webben, skriv dem här.
Skriv också vem som har tagit bilden eller gjort videon.