I pressrummet kan kontaktpersoner användas på följande sätt:
-
kontakter i Kontakt-sektionen
-
kontakter uppdelade på avdelningar i Kontakt-sektionen
-
huvudkontakter i toppsektionen av pressrummet
-
synliga som huvudkontakter i toppsektionen, men dolda i Kontakt-sektionen
Dessutom finns kontaktpersoner med i:
-
pressmeddelanden
-
utkast till pressmeddelanden
-
mallar till pressmeddelanden
Här förklarar vi hur du hanterar dina kontaktpersoner.
Kontaktboken
Kontaktboken är grunden i din hantering av kontaktpersoner. Här ser du alla dina kontakter. Du väljer vilka som ska visas i pressrummet och i pressmeddelandemallar. Det är också här du skapar nya kontaktpersoner.
Det fina är att en ändring i kontaktboken genast slår igenom överallt där kontaktpersonen finns: i pressrummet, i utkast och i mallar. Du behöver inte gå till olika ställen för att göra förändringar.
Kontaktboken når du genom:
-
att hantera kontaktpersoner under Pressmeddelanden i sektionen Inställningar
-
att hantera kontaktpersoner i sektionen Pressrum
-
att klicka på Kontaktboken när du håller på att skapa ett pressmeddelande eller befinner dig i en pressmeddelandemall
Så här kan kontaktboken se ut om du redan har skapat några kontaktpersoner:
För att skapa en ny kontaktperson klickar du på Lägg till kontaktperson:
Här ser du all information, som du kan lägga till om en kontaktperson.
-
Bild, ladda upp en bild och sätt fokuspunkten
-
Personlig information, namn, mejladress, ett eller två telefonnummer samt möjlighet att specificera avdelning/expertområde/anställd hos samarbetsorganisation eller dylikt
-
Titlar och beskrivningar, kontaktpersonens titel och beskrivning av dess roll. Det går att skriva dessa i flera olika språk och de läggs automatiskt till i rätt språkversion om du skapar pressmeddelanden på flera språk. (Väljer du att göra ett engelskt pressmeddelande knyts den engelska versionen av titlar och beskrivningar automatiskt till detta pressmeddelande.)
-
Länkar till sociala medier, länkar till kontaktpersonens konton på Facebook, Instagram, X (Twitter), LinkedIn, Skype och WhatsApp samt möjlighet att länka till en webbsida/blogg.
-
Standardanvändning, bestämmer om kontaktpersonen automatiskt ska läggas till i utkast till pressmeddelanden och eventuellt börsmeddelanden
-
Förekomster, visar om kontaktpersonen finns med i pressrummet, pressmeddelandeutkast eller -mallar, så att du enklare förstår var eventuella förändringar slår igenom
Tryck Spara och kontakten finns i kontaktboken:
Kontaktpersoner i pressrummet
För att hantera kontaktpersoner väljer du Pressrum i vänsterspalten och sedan Kontaktpersoner i toppmenyn:
Här bestämmer du vilka kontaktpersoner som ska synas var.
Pressrummets toppsektion
I Via TT:s enkät riktad till journalister var kontaktuppgifter det vanligaste som de letade efter när de besökte ett pressrum. Du har nu möjlighet att lyfta upp en eller två kontaktpersoner i pressrummet för att göra det enklare för besökarna.
Öppna den översta fliken:
och klicka på Välj kontaktpersoner. Då öppnas kontaktboken, där du kan välja mellan dina kontaktpersoner eller skapa nya. Här väljs en kontaktperson:
och visas i toppsektionen:
Under fliken Kontakter i ditt pressrum
Här visas alla kontaktpersoner som du vill ha publika. Du kan också dela in kontaktpersonerna i olika avdelningar genom att lägga till avdelningar.
Klicka på ”Kontakter”-fliken i pressrummet:
och sedan Välj kontaktpersoner:
Kontaktboken öppnas och du kan välja vilka kontaktpersoner som ska synas i pressrummet.
Du kan sedan dra och släppa kontaktkorten för att få personerna i önskad ordning.
Vill du dela in dem i olika avdelningar klickar du på Lägg till avdelning, namnger den och lägger den på rätt ställe:
Då ser det ut så här i ditt pressrum:
Kontaktpersoner i utkast och mallar
Du kan enkelt bestämma vilken eller vilka kontaktpersoner som automatiskt ska inkluderas i dina pressmeddelandeutkast.
Antingen går du till Inställningar, väljer Pressmeddelanden i toppmenyn och klickar på Kontaktpersoner. Sedan väljer du i kontaktboken vilka kontaktpersoner som ska inkluderas eller skapar nya.
Eller så öppnar du kontaktboken var du än befinner dig och klickar i rutan för Pressmeddelanden under Standardanvändning för kontaktpersonen. Då uppdateras inställningarna automatiskt.
Hur du hanterar kontaktpersonerna när du håller på med ett nytt pressmeddelande läser du mer om här.