Här går vi igenom de olika sektionerna som du kan använda dig av för att skapa ett pressmeddelande.
Logotyper
Logotypen inkluderas alltid automatiskt i ett nyskapat pressmeddelande om du har laddat upp en under Grafisk profil.
Du kan ladda upp fler logotyper från din dator eller från Pressmaterial i ditt pressrum.
Använd valfritt antal logotyper, men tänk på att det kan bli rätt plottrigt om det blir för många.
Du väljer ordning på logotyperna genom att dra och släppa dem tills du är nöjd.
Här kan du läsa mer om vilka logotyper du kan använda.
Rubrik
Tänk kort, slagkraftigt och relevant för pressmeddelandet. På så sätt säkerställer du att pressmeddelandet presenteras korrekt i ditt pressrum, på Via TT:s startsida och i övrig distribution.
Som exempel så består TT Nyhetsbyråns rubriker av cirka 50 tecken.
Du kan dock ha hur långa rubriker du vill.
Ingress
Sammanfatta det du vill säga på några rader. Tänk på att inte göra ingressen för lång. Som exempel består TT Nyhetsbyråns ingresser av 250-350 tecken.
Du kan skriva fetstilt, kursivt, understruket, använda länkar samt göra punktlistor. Det går också bra att göra utgångar i ingressen.
Huvudbild
Det här är bilden som visas överst i ditt pressmeddelande. Använd helst en liggande bild som är minst 720 px bred. Hämta bilden från Pressmaterial eller ladda upp från din dator.
OBS: Om du vill göra bilden nedladdningsbar så måste du också lägga till den i Bilder längre ned.
I högerkanten kan du välja att sätta fokuspunkt. Genom att sätta en fokuspunkt på din huvudbild garanterar du att bilden ser bra ut när den används på via.tt.se och i ditt pressrum.
Klicka på de tre prickarna till höger, välj Sätt fokuspunkt, gör dina korrigeringar, förhandsgranska och spara.
Till varje bild kan du också bifoga rubrik, bildtext, alt-text, copyright och byline samt välja om bilden också ska läggas till och göras nedladdningsbar i Bilder längre ned i pressmeddelandet och skickas till fliken Pressmaterial i ditt pressrum.
Du byter huvudbild genom att helt enkelt ladda upp en ny, som då ersätter den förra.
Här kan du läsa mer om vilka format och vilken storlek bilderna kan ha.
Text
Här skriver du brödtexten i ditt pressmeddelande.
Det går bra att klistra in text och tabeller från annat håll, men ibland är justeringar nödvändiga att göra då kompabiliteten mellan systemen inte alltid är felfri.
Ett tips är att klistra in texten i en ren texteditor först. Den tvättar texten och ökar chansen att allt blir korrekt när du sedan klistrar in den i textrutan.
Kontaktpersoner
Kontaktpersonerna i pressmeddelandet kan vara av två slag: i. hämtade från Kontaktboken eller ii. tillagda enbart i textformat.
Kontaktboken
Öppna kontaktboken och välj de kontaktpersoner som du vill använda i pressmeddelandet.
Du kan också lägga till en engångskontakt (1), som bara ska vara tillgänglig för det här pressmeddelandet. Klicka på Lägg till engångskontakt i kontaktboken och ladda upp bild och information och klicka Ok så ser du att personen är tillagd (2).
När du har valt dina kontakter klickar du Ok.
Du kan ändra ordningen på kontaktpersonerna genom att dra och släppa.
(För att ta bort kontaktpersoner går du in i Kontaktboken igen och klickar ur bockarna på de personer du vill ta bort från pressmeddelandet. Personerna försvinner ur pressmeddelandet, men finns kvar i kontaktboken. För engångskontakter väljer du Redigera och sedan Ta bort kontaktperson. Engångskontakten försvinner både ur pressmeddelandet och Kontaktboken.)
Kontaktperson som text
Om du snabbt vill lägga till en kontaktperson utan bild så klickar du på de tre prickarna till höger och väljer Lägg till kontaktpersoner som text. Skriv sedan in namn och kontaktuppgifter och när du är klar placeras den här kontaktpersonen över de som är hämtade från kontaktboken.
Bilder
Här lägger du till de bilder som du vill skicka med i ditt pressmeddelande och som ska vara nedladdningsbara.
Bilderna kan laddas upp från din dator eller hämtas från Pressmaterial i ditt pressrum. Varje bild kan förses med rubrik, bildtext, alt-text, copyright och byline. Ordningen på bilderna kan ändras genom att du drar och släpper eller klickar på de tre prickarna vid varje bild och styr uppåt eller nedåt där.
Tänk på att varje bild får vara 20 MB, men för att optimera användarupplevelsen är vår rekommenderade maxgräns för bildernas filstorlek 10 MB.
Här kan du läsa mer om vad som rekommenderas gällande bilder.
Länkar
Bifoga de länkar du vill ha med och ge dem de namn du vill.
Du kan ändra ordning på länkarna genom att dra och släppa (1) eller klicka på de tre knapparna till höger och flytta upp eller ned (2).
Bilagor
Bifoga de bilagor du vill skicka med pressmeddelandet.
Bilagorna kan laddas upp från din dator eller hämtas från Pressmaterial i ditt pressrum.
Varje bilaga kan förses med rubrik, beskrivning, copyright och författare.
Ordningen på bilagorna kan ändras genom att du drar och släpper eller klickar på de tre prickarna vid varje bild och styr uppåt eller nedåt där.
Tänk på att varje bilaga får vara 20 MB.
Här ser du vilka format bilagorna kan ha.
Om oss
Skriv en Om oss-text.
Du kan använda dig av fetstilt, understruken eller kursiv text, länkar och punktlistor i Om oss-texterna.
Du kan lägga till fler Om oss-texter om det skulle vara flera aktörer som står bakom samma pressmeddelande.
Ordningen på Om oss-texterna kan ändras genom att du drar och släpper (1) eller klickar på de tre prickarna vid varje text (2) och styr uppåt eller nedåt där.
Nyckelord
Lägg till de nyckelord du vill knyta till pressmeddelandet. Klicka på Enter när du är klar med ett nyckelord. Nyckelordet kan därmed ha ett eller flera mellanslag i sig.
HTML och iframe
Du kan också använda dig av HTML och/eller iframe i ditt pressmeddelande. Klicka på pluset och välj att lägga till en eller flera av dessa delar:
HTML
Klistra in den HTML-kod du vill använda:
Notera att externa script bara tillåts från X (Twitter) och Instagram just nu.
Du kan förhandsgranska genom att klicka på de tre prickarna till höger:
Här ser du att allt fungerar som det ska, men för att se den slutgiltiga stylingen behöver du använda förhandsgranskningen i toppen av sidan. (Glöm inte att spara först.)
Iframe
Fyll i länken till din iframe, glöm inte http:// eller https://, och bestäm proportionerna (i procent eller pixlar):
Du kan förhandsgranska genom att klicka på de tre prickarna till höger: