Allt på ett ställe
När du skapar ett pressmeddelande finns all funktionalitet i samma vy.
Du kan skapa innehåll (1) och språkversioner (2), välja distribution (3) samt förhandsgranska (4), schemalägga (5) eller publicera (6) med några få klick.
Välj språk
Genom att klicka på pluset kan du välja att lägga till fler språkversioner av ditt pressmeddelande.
Versionerna kan sedan få eget innehåll och egen distribution och vid publicering går samtliga versioner ut till de mottagare du har valt.
Den version du arbetar i är blåmarkerad, övriga svarta. Bocken bredvid språkversionen blir grön när versionen har allt som krävs för publicering.
Fasta och rörliga sektioner i pressmeddelandet
I det nya verktyget kan du själv styra en hel del av utseendet på ditt pressmeddelande. Här beskrivs hur du gör:
Fasta delar
De fasta delarna i toppen av pressmeddelandet är logotyp, rubrik och ingress. Dessa går inte att arrangera om.
Även huvudbilden är fast och placerar sig mellan ingress och text. (Du kan såklart välja att inte använda någon huvudbild genom att inte ladda upp någon eller radera en uppladdad bild genom att klicka på de tre prickarna till höger och sedan Radera bild.)
Längst ned är de fasta delarna kontakter, galleri, länkar, bilagor, Om oss-text och nyckelord. De kan inte heller flyttas eller arrangeras om.
Rörliga delar
Du kan själv välja hur många textblock och bilder du vill att pressmeddelandet ska bestå av. Genom att klicka på plussymbolen får du möjlighet att lägga till ett eller flera block. Dessa kan sedan arrangeras om genom att du
drar och släpper blocken eller klickar på de tre prickarna till höger och flyttar blocken uppåt eller nedåt.
De rörliga delarna är text, medier, HTML eller Iframe.
Läs mer om de olika komponenterna i ett pressmeddelande och hur du använder dem här.
En mejllista i stället för flera
I det nya verktyget skapar du en sorts superlista så att all mejlhantering sker från ett ställe.
Du kan kombinera mejladresser från Via TT:s medielistor, dina egna kontakter och de abonnenter som följer dig eller ditt intresse- eller geografiska område.
När du har skapat en lista kommer du åt den nästa gång du ska skicka ett pressmeddelande. Du slipper göra jobbet igen. Du kan såklart också spara listan som en del av distributionen i en mall.